Z matky na mateřské úspěšnou podnikatelkou: Jak mi lokální PPC reklamy změnily život
- Jak jsem skoro zabalila svůj podnikatelský sen
- Moment prozření: Proč klasický e-commerce marketing nefungoval
- První výsledky a nečekaný obrat
- Co přesně udělali profesionálové jinak než já sama
- Expanze do Hradce Králové – nové město, nová strategie
- Konkrétní tipy pro ženy podnikatelky: Jak na regionální PPC marketing
- Co mi regionální PPC marketing přinesl do života
- Nejnáročnější momenty a jak jsem je překonala
- Moje rada pro ženy, které chtějí začít podnikat
- Co mi budoucnost přinese?
Mám dvě nádherné děti, šestiletou Elišku a čtyřletého Honzíka. Miluju každou minutu s nimi, ale budu upřímná – po třech letech téměř nepřetržité péče o děti jsem zoufale potřebovala něco vlastního. Něco, kde bych mohla používat svůj mozek jinak než k vymýšlení kreativních svačinek a řešení sourozeneckých hádek. Nějaký prostor jen pro sebe.
A takhle vznikl můj e-shop s dětským oblečením a potřebami pro maminky. Naivně jsem si myslela, jak to bude jednoduché – budu šít, když děti spí, a prodávat online. Pracovní doba podle mých potřeb. Žádný šéf. Přivýdělek k rodičovskému příspěvku. Dokonalý plán, že?
Rok od spuštění jsem seděla u kuchyňského stolu, koukala na tabulky v Excelu a brečela. Dlužila jsem dodavatelům, můj sklad (alias garáž) byl plný neprodaného zboží a za poslední měsíc navštívilo můj e-shop přesně 46 lidí. Tohle prostě nefungovalo. A já nevěděla, jak dál.
Dnes, o dva roky později, mám prosperující byznys, dvě kamenné prodejny (jednu v Českých Budějovicích, druhou v Hradci Králové) a tým čtyř maminek na částečný úvazek. Moje tržby se měsíčně pohybují ve stovkách tisíc a právě vyjednávám s mateřskými školkami o vlastní kolekci uniforem. Co se změnilo? Objevila jsem sílu PPC reklamy České Budějovice a regionálně cíleného marketingu.
Jak jsem skoro zabalila svůj podnikatelský sen
Když jsem rozjížděla e-shop CuteKids, měla jsem všechno promyšlené. Spojila jsem svoji lásku k šití, zkušenosti z mateřství a ekonomické vzdělání. Našla jsem mezeru na trhu – udržitelné, praktické a cenově dostupné oblečení pro děti. Vytvořila jsem první kolekci, založila e-shop, nafotila produktové fotky (s mými dětmi jako nespolupracujícími modely), dokonce jsem se naučila základy SEO z YouTube tutoriálů.
Jenže zákazníci nepřicházeli. A když přišli, většinou jen koukli a odešli. Měsíce ubíhaly a moje investice (úspory z doby před dětmi) se tenčily. Zkoušela jsem různé marketingové taktiky:
- Založila jsem profily na sociálních sítích (sledující: převážně rodina a kamarádky)
- Každý den jsem postovala obsah (lajky: mamka, tchýně a tři kamarádky)
- Rozdávala jsem letáčky ve školkách a na hřištích (výsledek: žádný)
- Pouštěla jsem Facebook reklamy s minimálním rozpočtem (ano, ty s denním limitem 50 Kč)
Nic nefungovalo. A co bylo nejhorší – neměla jsem tušení proč. Věděla jsem, že moje produkty jsou kvalitní. Věděla jsem, že existují maminky, které je potřebují. Ale neuměla jsem je najít a ony neuměly najít mě.
Po roce marného snažení jsem jednoho večera seděla s manželem u vína a oznámila mu, že to balím. Že prodám zásoby pod cenou a vrátím se na svou původní pozici v bance, až doběhne rodičovská. Jenže místo aby souhlasil, zeptal se: "A mluvila jsi s Petrou? Tou mojí kolegyní z marketingu?"
Nemluvila. Styděla jsem se přiznat svůj neúspěch. Ale manžel ji hned druhý den pozval na kávu a tohle setkání změnilo vše.
Moment prozření: Proč klasický e-commerce marketing nefungoval
Petra byla online marketingová specialistka se zkušenostmi z velké agentury. Po hodině, kdy jsem jí vylíčila své marketingové pokusy, se na mě podívala a řekla větu, která mi konečně dala smysl: "Markéto, s tvým rozpočtem nemáš šanci bojovat s velkými e-shopy s dětským oblečením o celostátní pozornost. Tvoje síla je v tom, že jsi místní a osobní. Na to se musíš soustředit."
Vysvětlila mi koncept regionálního marketingu. Místo abych se snažila oslovit všechny maminky v Česku – což by vyžadovalo statisícové rozpočty – měla bych se soustředit jen na České Budějovice, kde žiju, a jejich okolí. S malým rozpočtem můžu být v jednom městě vidět výrazně, zatímco celostátně jsem neviditelná.
Znělo to logicky, ale já tomu úplně nerozuměla. Vždyť přece prodávám online, moji zákazníci mohou být odkudkoliv... Petra vysvětlila, že i e-shop může (a měl by) stavět na lokální důvěře. Lidé raději nakupují od někoho, koho "znají" nebo kdo je "od nich". A co víc – oproti gigantům jako Alza nebo Mall můžu nabídnout osobní předání, vyzkoušení, rychlejší doručení nebo třeba výměnu velikosti na místě.
Rozhodla jsem se dát tomu poslední šanci. Petra doporučila SEOconsult.cz, se kterými měla dobré zkušenosti na lokálních kampaních. S posledními penězi (přesně 12 tisíc, které jsem šetřila na nový šicí stroj) jsem kývla na spolupráci.
První výsledky a nečekaný obrat
První, co odborníci udělali, byla důkladná analýza mého dosavadního marketingu a trhu v Českých Budějovicích. Zjistili několik klíčových věcí:
- V Budějovicích a okolí do 30 km žije přes 35 tisíc rodin s dětmi do 10 let – potenciálně obrovský trh
- Přímá lokální konkurence byla překvapivě slabá – velké e-shopy nevěnovaly regionům zvláštní pozornost
- 82 % návštěvníků mého webu přicházelo z mobilních telefonů, ale mobilní verze stránky byla téměř nepoužitelná
- Mé dosavadní reklamy byly příliš obecné a nezohledňovaly sezónnost ani lokální události
Na základě těchto zjištění kompletně předělali strategii. Do pěti pracovních dnů byly spuštěny nové PPC kampaně, zaměřené výhradně na České Budějovice a okolí, s důrazem na:
- Místní výhody (osobní předání, možnost vyzkoušení, podpora místního podnikání)
- Sezónní kolekce a události (vypíchli například novou kolekci do školky přesně před zápisem do MŠ)
- Lokální specifika (kampaň cílená na rodiče, kteří řešili výbavu na školu v přírodě pro ZŠ Máj)
První týden se toho moc nedělo a já začínala panikařit. Petra mi vysvětlila, že kampaně potřebují čas na "učení" – algoritmy sbírají data a optimalizují zobrazování. Čekala jsem tedy dál.
Druhý týden zazvonil telefon. Maminka ze sídliště Vltava v Budějovicích si chtěla přijít vyzkoušet dvoje tepláčky a mikinu s dinosaurem. Nabídla jsem jí, že může přijít k nám domů. Ten den přišla, koupila všechno a ještě přidala ponožky a čepici. A hlavně – druhý den poslala fotku syna v novém oblečení do naší lokální maminkovské skupiny na Facebooku.
Třetí týden jsem měla osm objednávek s osobním vyzvednutím. Čtvrtý týden jich bylo sedmnáct. A pak se to rozjelo naplno.
Během tří měsíců jsem musela přestěhovat "výdejní místo" z obýváku do garáže, kterou jsem upravila na malý showroom. Po půl roce jsem si pronajala malý obchůdek v centru Budějovic. A moje online tržby? Vzrostly o neuvěřitelných 580 % oproti nejlepšímu měsíci před regionálními kampaněmi.
Co přesně udělali profesionálové jinak než já sama
Často se mě jiné podnikatelky ptají, co přesně se změnilo v mém marketingu. Tady jsou klíčové rozdíly oproti mým vlastním pokusům:
1. Precizní geografické cílení
Místo plošného cílení na celou republiku se SEOconsult.cz zaměřili výhradně na České Budějovice a okolí do 30 km. Dokonce rozlišovali jednotlivé čtvrti a přizpůsobovali reklamy – jiné texty pro sídliště s mladými rodinami, jiné pro vilové čtvrti.
2. Důraz na lokální výhody v reklamních textech
Místo obecných frází jako "kvalitní dětské oblečení" zdůrazňovali lokální benefity: "Vyzvedněte ještě dnes v Českých Budějovicích", "Osobní předání v centru Budějovic", "Doručení do 3 hodin po Budějovicích".
3. Sezónní a událostní kampaně
Vytvořili kalendář místních akcí a událostí – začátek školního roku, zápisy do školek, Den dětí v parku, městské slavnosti... Pro každou událost připravili specifickou kampaň s relevantní nabídkou.
4. Mobilní optimalizace
Kompletně předělali mobilní verzi mého webu, aby byla uživatelsky přívětivá. Přidali tlačítka pro okamžitý kontakt, mapu pro osobní vyzvednutí a zjednodušili nákupní proces. Konverzní poměr na mobilech se zvýšil z 0,8 % na 4,7 %!
5. Důraz na recenze a sociální důkaz
Do kampaní zakomponovali skutečné recenze od místních maminek, včetně fotografií dětí v mém oblečení (se souhlasem rodičů). Ukázalo se, že když potenciální zákaznice vidí fotku dítěte, které zná ze hřiště, důvěra v můj obchod dramaticky vzroste.
Expanze do Hradce Králové – nové město, nová strategie
Po roce úspěšného fungování v Českých Budějovicích jsem se rozhodla expandovat. Manžel dostal pracovní nabídku v Hradci Králové a přestěhování dávalo smysl z osobního i byznysového hlediska. Velkou výhodou bylo, že už jsem měla zkušenosti s regionálním marketingem a předpokládala jsem, že jednoduše přenesu stejný model.
Jak naivní jsem to byla! PPC reklamy Hradec Králové se ukázaly jako mnohem složitější výzva. Hradec je přibližně stejně velký jako Budějovice, ale demograficky a behaviorálně úplně jiný.
Tady jsou největší rozdíly, které mě překvapily:
- V Budějovicích fungovaly nejlépe kampaně zdůrazňující cenu a praktičnost. V Hradci naopak bodovaly kampaně stavící na kvalitě a udržitelnosti.
- V Budějovicích maminky nejčastěji nakupovaly večer (po uspání dětí). V Hradci byl největší provoz na webu během dopoledne.
- V Budějovicích byla silnější poptávka po běžném, každodenním oblečení. V Hradci mamky více vyhledávaly "speciální" kousky na školní besídky, slavnosti, apod.
- V Budějovicích fungovala lépe přátelská, neformální komunikace. V Hradci zabírala více profesionální a edukativní.
S těmito poznatky jsme museli kompletně přepracovat marketingovou strategii pro Hradec. Změnili jsme texty reklam, cílení, načasování kampaní, dokonce i produktové zaměření. V Hradci jsme mnohem více zdůrazňovali ekologický aspekt a přírodní materiály.
Trvalo nám téměř tři měsíce, než jsme plně pochopili specifika hradeckého trhu. Ale jakmile jsme našli správný přístup, výsledky přišly rychle. Dnes, po osmi měsících v Hradci, generuje tamní prodejna téměř stejné tržby jako ta v Budějovicích, kde působím už dva roky.
Konkrétní tipy pro ženy podnikatelky: Jak na regionální PPC marketing
Na základě své vlastní zkušenosti bych ráda nabídla několik praktických rad, které mohou pomoct i dalším podnikatelkám:
1. Začněte tam, kde jste silná
Ideální je rozjet regionální marketing ve městě, kde žijete, znáte místní specifika a máte nějaké kontakty. Vaše osobní znalost prostředí je obrovskou konkurenční výhodou.
2. Využijte sílu místní komunity
V menších městech a regionech hraje obrovskou roli doporučení a "šeptanda". Nabídněte první zákaznice slevu za doporučení. Zapojte se do místních skupin na Facebooku. Sponzorujte lokální akce pro děti nebo rodiny. Vybudujte si pověst "jedné z nás".
3. Propojte online a offline svět
Největší síla regionálního marketingu je v kombinaci online viditelnosti a fyzické přítomnosti. I když začínáte jen s e-shopem, nabídněte možnost osobního vyzvednutí, třeba zpočátku u vás doma. Později zvažte pop-up stánek na trzích nebo malý showroom.
4. Poznejte svůj region do hloubky
Zjistěte specifika vašeho města – kdy jsou výplaty v největších firmách, kdy začíná školní rok v místních školách, jaké jsou oblíbené čtvrti pro rodiny s dětmi. Tyto znalosti vám pomohou přesně načasovat a zacílit vaše kampaně.
5. Sledujte a využívejte lokální události
Městské slavnosti, festivaly, začátek sezóny ve sportovních klubech – všechny tyto události můžete využít pro tematické kampaně. V Budějovicích nám skvěle fungovala kampaň na sportovní oblečení během zápisů do kroužků.
6. Nebojte se ukázat svůj příběh
V regionálním marketingu je vaše osobní příběh obrovskou výhodou. Ukažte, že jste skutečná osoba – maminka, která šije pro své děti a teď i pro ostatní. Lidé mnohem raději nakupují od někoho, koho "znají", než od anonymní značky.
Co mi regionální PPC marketing přinesl do života
Když se dnes ohlédnu za posledními dvěma lety, změna je obrovská – a to nejen v byznysovém smyslu.
Z pohledu podnikání:
- Z koníčku se stal prosperující byznys s obratem přes 300 tisíc měsíčně
- Z garáže jsem se přesunula do dvou kamenných prodejen
- Z osamělé maminky-švadleny jsem se stala šéfkou týmu čtyř žen
- Z produkce pár kousků týdně jsem přešla na malou výrobní sérii s pomocí lokální šicí dílny
- Z prodeje jen vlastních výrobků jsem rozšířila sortiment o pečlivě vybrané produkty od jiných malých výrobců
Z osobního hlediska:
- Získala jsem finanční nezávislost a jistotu
- Vybudovala jsem si respekt v komunitě a mezi místními podnikatelkami
- Našla jsem rovnováhu mezi podnikáním a rodinou
- Konečně dělám to, co mě skutečně baví a naplňuje
- Mohu být vzorem pro své děti – ukazuji jim, že i maminka může být úspěšná podnikatelka
Možná nejdůležitější změna je v mém sebevědomí a sebehodnotě. Z vyčerpané maminky, která pochybovala o svých schopnostech, jsem se stala sebejistou podnikatelkou, která ví, že dokáže překonat překážky a vybudovat něco, na co může být hrdá.
Nejnáročnější momenty a jak jsem je překonala
Nerada bych vytvářela dojem, že celá cesta byla procházka růžovou zahradou. Byly chvíle, kdy jsem chtěla všeho nechat, kdy jsem pochybovala o svém rozhodnutí a kdy se zdálo, že překážky jsou nepřekonatelné.
Nejhorší krize přišla asi čtyři měsíce po rozjezdu regionálních kampaní. Poptávka rostla tak rychle, že jsem najednou nezvládala šít dostatečné množství oblečení. Pracovala jsem od rána do noci, zanedbávala rodinu, a stejně jsem nestíhala. Manžel mi pomáhal s dětmi, jak jen mohl, ale situace byla neudržitelná.
Stála jsem před těžkým rozhodnutím – omezit marketing a růst, nebo najít jiné řešení výroby. Bála jsem se najmout kohokoli na pomoc. Co když to nevyjde? Co když nebudu schopná zaplatit mzdu? Co když moje oblečení nebude tak kvalitní jako dosud?
Nakonec jsem se svěřila jedné zákaznici, která se stala i mou kamarádkou. Ukázalo se, že její maminka kdysi pracovala jako švadlena a teď je v důchodu, ale ráda by si přivydělala. Domluvily jsme se na zkušební spolupráci – deset kousků týdně. Její práce byla perfektní, a tak jsme postupně navyšovaly.
Dnes spolupracuji s malou lokální šicí dílnou, která zaměstnává převážně maminky a seniorky na částečný úvazek. Já se soustředím na design, marketing a strategii, zatímco rutinní šití deleguju. Toto rozhodnutí mi umožnilo růst a zároveň udržet rovnováhu mezi podnikáním a rodinou.
Moje rada pro ženy, které chtějí začít podnikat
Jestli jste podobně jako já před pár lety – máte děti, hledáte seberealizaci, máte nápad, ale bojíte se skoku do neznáma, ráda bych vám řekla pár věcí, které jsem se naučila:
1. Začněte malými kroky, ale začněte
Nemusíte hned dávat výpověď a investovat všechny úspory. Začněte s minimálním produktem, otestujte ho na přátelích a rodině, postupně rozšiřujte. Já začínala šitím večer, když děti spaly.
2. Hledejte svou niku – ideálně lokální
Místo snahy konkurovat velkým hráčům najděte svůj specifický segment, kde můžete vyniknout. Pro mě to byla kombinace lokálnosti, udržitelnosti a osobního přístupu.
3. Nebojte se požádat o pomoc a radu
Tohle bylo pro mě nejtěžší – přiznat, že něco nevím nebo neumím. Ale právě rada od manželovy kolegyně a následná spolupráce s odborníky změnila můj byznys.
4. Investujte do odborné pomoci tam, kde si nejste jistá
Jasně, na začátku potřebujete šetřit každou korunu. Ale některé věci se zkrátka vyplatí outsourcovat. Pro mě to byl marketing – a tato investice se mnohonásobně vrátila.
5. Využijte sílu regionálního marketingu
I s minimálním rozpočtem můžete být vidět, pokud se soustředíte na jeden region. Lokální PPC kampaně mi pomohly získat první zákazníky a nastartovat organický růst.
6. Budujte komunitu, ne jen zákaznickou základnu
Moje nejlepší "marketing" dnes dělají samy zákaznice – maminky, které mluví o mém oblečení na hřištích, sdílejí fotky svých dětí v mých výrobcích, doporučují mě v lokálních skupinách. Takovou reklamu si za peníze nekoupíte.
Co mi budoucnost přinese?
Moje podnikatelská cesta zdaleka nekončí. S rostoucí základnou spokojených zákaznic a fungujícím marketingovým systémem zvažuji další kroky:
- Rozšíření do dalších regionálních měst, pravděpodobně Pardubice jako další v pořadí
- Vytvoření franšízového modelu pro maminky, které by chtěly otevřít CuteKids ve svém městě
- Rozvoj spolupráce s mateřskými školami a základními školami na zakázkových uniformách a tematických kolekcích
- Postupné budování značky i na celostátní úrovni – ale stále s důrazem na lokální přítomnost a komunitu
Jedno však vím jistě – ať už se vydám jakýmkoliv směrem, regionální marketing zůstane základem mé strategie. Protože právě lokální zaměření mi pomohlo proměnit koníček v úspěšný byznys a najít cestu, která spojuje mou vášeň pro tvorbu s podnikatelským úspěchem.
A pokud i vy přemýšlíte o vlastním podnikání, možná je čas přestat jen snít a začít jednat. Začněte tam, kde jste – ve svém městě, ve své komunitě. S pomocí chytrého regionálního marketingu můžete rozjet úspěšný byznys i s minimálním rozpočtem a zkušenostmi. Já jsem to dokázala – a vy můžete také.
Publikováno: 10. 05. 2025
Kategorie: podnikání