Personalizace v e-commerce: Jak e-shopy lákají zákazníky na míru

V online světě se neustále zvyšuje konkurence. E-shopy se proto snaží zaujmout zákazníky čím dál rafinovanějšími způsoby. Jedním z nich je personalizace, která umožňuje oslovovat zákazníky s nabídkami a informacemi relevantní pro jejich zájmy a nákupní historii. Následující tipy a doporučení platí pro Shoptet e-shop na míru i pro další řešení.

Co je personalizace v e-commerce?

Personalizace v e-commerce je o tom, že e-shop přizpůsobuje svůj obsah a nabídky individuálním potřebám a preferencím zákazníků. Cílem je vytvořit pro zákazníka co nejpříjemnější a nejrelevantnější nákupní zkušenost.

Jaké nástroje personalizace e-shopy používají?

Existuje celá řada nástrojů, které e-shopy pro personalizaci používají. Mezi ty nejběžnější patří:

  • Doporučení produktů: Na základě nákupní historie a prohlížení produktů e-shop doporučuje zákazníkům další produkty, které by je mohly zajímat.
  • Segmentace zákazníků: E-shop rozděluje zákazníky do skupin podle jejich společných znaků (např. demografie, zájmy, nákupní chování) a cílí na ně s relevantní nabídkou.
  • Personalizované e-maily: E-shop posílá zákazníkům e-maily s nabídkami a informacemi, které jsou relevantní pro jejich zájmy.
  • A/B testování: E-shop testuje různé varianty stránek (např. produktové stránky, homepage) a zobrazuje zákazníkům tu, která je pro ně nejrelevantnější.

Příklady personalizace v praxi

E-shop s oblečením může na základě nákupní historie zákazníka doporučovat další produkty, které by se mu mohly líbit. Pokud si například zákazník koupil tričko s motivem kapely Metallica, e-shop mu může doporučit další trička s motivy metalových kapel.

E-shop s elektronikou může segmentovat zákazníky podle jejich demografie a zájmů. Například může cílit na mladé muže s nabídkou herních notebooků a na ženy s nabídkou chytrých hodinek.

E-shop s potravinami může posílat zákazníkům e-maily s recepty na základě jejich nákupní historie. Pokud si například zákazník koupil mouku, cukr a vejce, e-shop mu může poslat recept na buchtu.

Tip: Správa reklamy na Linkedin vám ušetří spoustu času a přitáhne nové kontakty.

Výhody personalizace

Personalizace má pro e-shopy i pro zákazníky celou řadu výhod:

  • Výhody pro e-shopy:
  • Zvýšení konverzního poměru
  • Zvýšení průměrné hodnoty objednávky
  • Zlepšení zákaznické spokojenosti
  • Zvýšení loajality zákazníků

Výhody pro zákazníky:

  • Relevantnější nabídka produktů a informací
  • Lepší nákupní zkušenost
  • Snadnější nalezení produktů, které zákazník hledá
  • Větší spokojenost s nákupem

Personalizace je v e-commerce stále důležitější

Personalizace je v e-commerce stále důležitější. E-shopy, které ji dokáží správně využít, získají značnou konkurenční výhodu. Personalizace umožňuje e-shopům oslovovat zákazníky s relevantní nabídkou a informacemi, což vede k  zvýšení konverzního poměru, průměrné hodnoty objednávky a zákaznické spokojenosti.

Personalizace je mocný nástroj, který e-shopům umožňuje oslovovat zákazníky s relevantní nabídkou a informacemi. E-shopy, které personalizaci dokáží správně využít, získají značnou konkurenční výhodu.

Personalizace na míru: Ne všechny cesty k zákazníkovi jsou stejné

Personalizace v e-commerce není jen o tom házet na zákazníka vše, co se mu dle algoritmů třeba líbí. Jde o vytvoření jedinečného zážitku, který zákazníka osloví na osobní úrovni. Pojďme se podívat na pár tipů, jak personalizaci posunout o level dál.

1. Dynamický obsah na základě chování

E-shop nemusí nutně bombardovat zákazníka e-maily. Může přímo na stránkách měnit obsah podle toho, co zákazník prohlíží a jak se chová. Například pokud zákazník tráví hodně času na stránce s drahými horskými koly, ale váhá nad koupí, může se mu zobrazit nenápadná nabídka na splátkový prodej. Naopak zákazníkovi, který rychle prolétne stránku s levnějšími koly, může e-shop doporučit cyklistické oblečení.

2. Odměňte věrnost

Zákazníci, kteří se opakovaně vrací na váš e-shop, si zaslouží speciální zacházení. Můžete jim například nabídnout exkluzivní slevy, body za věrnost, které lze vyměnit za produkty, nebo jim dát přednostní přístup k novinkám. To jim ukáže, že si jich vážíte a že jejich loajalita se vyplácí.

3. Síla recenzí a hodnocení

Personalizace může fungovat i opačně. E-shop může na základě recenzí a hodnocení jiných zákazníků doporučovat konkrétní produkty konkrétním lidem. Například zákazníkovi, který si pochvaloval chytré hodinky s dlouhou výdrží baterie, může e-shop doporučit podobné hodinky od jiných značek.

4. Personalizovaný retargeting

Zákazník si sice prohlédl zajímavý produkt, ale zatím nekoupil? Nevěšte hlavu! Retargeting ho může jemně popostrčit k nákupu. A i v tomto případě může být personalizovaný. Pokud zákazník strávil hodně času na stránce s drahými sluchátky, můžete mu v reklamě připomenout jejich skvělý zvuk a špičkové funkce. Naopak zákazníkovi, který jen letmo projel stránku s levnějšími sluchátky, můžete v reklamě zdůraznit jejich dobrý poměr cena/výkon.

5. Personalizace pro všechny smysly

Personalizace nemusí být jen vizuální. Mnohé e-shopy už experimentují s personalizovanými doporučeními produktů na základě minulých nákupů a zájmů zákazníka. Například e-shop s kosmetikou může na základě nákupní historie doporučit zákazníkovi vůni parfému, která by se mu mohla líbit.

Personalizace je cesta, ne cíl

Personalizace je skvělý nástroj, ale stejně jako všechno ostatní v marketingu, i tady platí, že je potřeba ji neustále testovat a vylepšovat. Dejte si pozor, abyste to s personalizací nepřehnali a zákazníky neodradili. Vždy mějte na paměti, že cílem je vytvořit pro zákazníka příjemný a relevantní nákupní zážitek, ne ho zahltit informacemi a nabídkami. A nezapomeňte, personalizace je cesta, ne cíl. Neustále se učte o svých zákaznících a přizpůsobujte jim svou nabídku. Ti vám to loajalitou a spokojeností bohatě vrátí.

Publikováno: 20. 03. 2024

Kategorie: podnikání

Autor: Šarlota Vondráková